h.jpg Polskie Towarzystwo Informatyczne Strona główna XXV Jesiennych Spotkań
DRUKUJ artykuł Powiadom znajomego...   wykop gwar facebook google delicious dig 

Impreza stowarzyszona:

imcsit.gif
IMCSIT

Prawo Newtona:
Bezpieczniej jest mieć ptaka w ręku niż nad głową.

O tajemnicach komunikowania się

Termin sesji:

     Środa, 14 X 2009 r., w godz. 11:15-13:15.



Autorzy sesji (w kolejności wystąpienia):


wojciech_rafa_wiewiorowski.jpgDr Wojciech Rafał Wiewiórowski

Adiunkt i kierownik Pracowni Informatyki Prawniczej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego oraz wykładowca prawa europejskiego w Gdańskiej Wyższej Szkole Administracji. Naukowo zajmuje się przede wszystkim zagadnieniami polskiego i europejskiego prawa nowych technologii, informatyzacją administracji publicznej, zagadnieniami rozwoju systemów informacji prawnej, podpisu elektronicznego oraz zastosowaniem sieci semantycznej i ontologii prawniczych w porządkowaniu informacji prawnej.
Autor m.in. podręcznika „Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i dla administracji publicznej", Oficyna Wolters Kluwer 2008.
Na co dzień interesuje się również historią stosunków politycznych, historią sportu, muzyką (od muzyki średniowiecznej do punk rocka) oraz prekolumbijskimi kulturami Mezoameryki.

ryszard_adam_grytner.jpgRyszard Adam Grytner

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ma ponaddwudziestoletnie doświadczenie w administracji publicznej, zarówno w samorządowej jak i rządowej (m.in. pełnił funkcje Sekretarza Miasta w Urzędzie Miasta Siedlce, Dyrektora Generalnego Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach oraz Kierownika Delegatury w Siedlcach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego). Konsultant i ekspert w zakresie szerokiego spektrum zagadnień związanych z organizacją i funkcjonowaniem administracji publicznej, m.in. organizacji i funkcjonowania urzędów, zarządzania strategicznego w administracji publicznej, wykorzystania narzędzi informatycznych dla poprawy efektywności pracy administracji publicznej, budowy e-administracji. Od 2002 r. prowadzi firmę Administration And Business Consulting (A&BC), specjalizującą się w tworzeniu oprogramowania dla potrzeb administracji, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia i publikacji aktów prawnych w postaci elektronicznej.

marek_wierzbicki.jpgMarek Wierzbicki

Długoletni kierownik działów IT i CIO w takich firmach jak OSDW Azymut, LSI Software SA i Redan SA. Współwłaściciel firmy MOTTE (http://www.qsort.biz) zajmującej się doradztwem w zakresie IT, automatyki magazynowej i optymalizacją procesów logistycznych. Autor artykułów w Computerworld na temat zarządzania IT, prelegent na kilku wcześniejszych wiosennych i jesiennych spotkaniach PTI (Szczyrk i Wisła). Autor 2 książek na temat programowania obiektowego oraz serii artykułów i książki na temat analizy portfelowej.

michal_golinski.jpgDr Michał Goliński

Kierownik Zakładu Gospodarki Informacyjnej i Społeczeństwa Informacyjnego w Katedrze Informatyki Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej. W latach 2006 – 2008 Prodziekan Studium Niestacjonarnego SGH. Członek Rady Naukowej Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH. Wykładowca WEMBA (Warsaw Executive MBA, studiów prowadzonych przez SGH oraz Uniwersytet Minnesoty) oraz programu realizowanego przez Polsko-Niemieckie Forum Akademickie przy SGH. Współpracownik Ośrodka Zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego Instytutu Problemów Współczesnej Cywilizacji.
Autor licznych publikacji dotyczących społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, ekonomiki informacji, infrastruktury informacyjnej oraz wpływu technologii informacyjnych na współczesne przedsiębiorstwo i gospodarkę.
Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Naukowego Towarzystwa Informatyki Ekonomicznej, International Federation for Information Processing oraz Association for Information Systems.



Opis sesji:


Sesja składa się z czterech części, dotyczących szeroko pojętej tematyki komunikacji międzyludzkiej, dostarczania i weryfikowania informacji. Komunikowanie się człowieka z komputerem jest mniej ciekawe i niesie mniej problemów, niż komunikowanie się ludzi na tematy informatyczne. Jak się rozumieć i komu wierzyć?

  1. Sacra populi info lingua est. Czyli jaki język?
    dr Wojciech R. Wiewiórowski
    (11:15 – 11:45; 30 min)

    Jeśli prawnicy i informatycy mają się nawzajem rozumieć, powinni mówić „interoperacyjnymi" językami. Dziś nie możemy powiedzieć, że tak się dzieje. Nie rozumiemy się, a piszemy wspólne „dzieła". Jak doprowadzić do sytuacji, w której informatycy nie będą prawobełkotać, a prawnicy nie będą cyfrowymi heretykami ? Szokują Cię takie określenia ? Zastanów się co powoduje, że są one prawdziwe.
    Sesja jest przeznaczona dla wszystkich uczestników, którzy wiedzą, że mówią poprawnie, podczas gdy inni bełkocą. Sesja może też być przydatna dla tych, którzy uważają, że nie umieją mówić, a wszyscy wokół są „złotouści".

    Program:
    • Język prawny
    • Język prawniczy
    • Języki informatyki
    • Makaronizmy informatyczne
    • Praktyczne zajęcia z rozwiązywania problemów językowych na styku prawa i informatyki
    • Normalizacja języka
    • Co oznacza interoperacyjność semantyczna?

  2. E-Akty Prawne: Kiedy „papier" przestanie być oryginałem?
    Ryszard Adam Grytner
    (11:45 – 12:15; 30 min.)

    Jesteśmy pierwszym państwem w UE, które zdecydowało się na wprowadzenie obowiązku sporządzania aktów prawnych ogłaszanych w dziennikach urzędowych w postaci tekstów strukturalnych w formacie XML. Oznacza to prawdziwy przełom i wprowadzenie zupełnie nowej jakości w zakresie „elektronizacji prawa". Mamy szansę stać się liderem w Europie – przynajmniej w tej dziedzinie. Czy tak się stanie? Czy jest możliwe zastąpienie papierowego oryginału aktem w postaci dokumentu elektronicznego?
    Z nową sytuacją prawną mamy do czynienia od 1 stycznia 2009 r. – od tego dnia akty prawne winny być sporządzane w postaci tzw. „tekstów strukturalnych" w formacie XML. Ściśle określona została również elektroniczna forma dzienników urzędowych oraz zbiorów, a także elektroniczna forma dzienników urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego.
    Nowe regulacje prawne i wynikające z nich nowe obowiązki obejmują bardzo szeroki krąg podmiotów – wszystkie podmioty wydające dzienniki urzędowe, jak również wszystkie organy wydające akty prawne podlegające ogłaszaniu w tych dziennikach. Są to zatem zarówno wszystkie organy jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw samorządowych), jak i administracji rzędowej (począwszy od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych Ministrów oraz organy centralne, wojewodów, sądy administracyjne, RIO, komisarzy wyborczych i wielu innych organów....
    Tworzenie aktów prawnych w XML otwiera szereg możliwości pozwalających zarówno na usprawnienie samego procesu publikowania aktów w postaci elektronicznej, jak również ich prezentacji w sposób bardzo „przyjazny", wygodny i oczekiwany przez Internautów. W szczególności chodzi tu m.in. o możliwość automatycznego uzyskiwania tzw. tekstów ujednoliconych, analogicznie jak to się dzieje w profesjonalnych systemach informacji prawnej.
    Nadal jednak oryginałem jest akt w postaci papierowej – wydrukowany i podpisany własnoręcznie przez organ wydający, z pieczątką z orzełkiem... Czy jest szansa na zmianę takiego stanu?

    Program:
    • Jak dają sobie radę wojewodowie z wydawaniem dzienników wg nowych zasad ?
    • Jak samorządy radzą sobie z tworzeniem aktów w XML ?
    • Jak wygląda sytyacja w Ministerstwach i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ? (wydawanie Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego..).
    • Jaka jest szansa na to, że nowe technologie zostaną powszechnie przyjęte i zaakceptowane przez samorząd i administrację rządową?
    • Co można i należy uczynić, aby oryginałem stał się akt prawny w postaci powszechnie dostępnego w Internecie dokumentu elektronicznego?

    Podczas wykładu postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Przedstawione zostaną również aktualne dane dotyczące stopnia wdrożenia nowych przepisów – tak w zakresie wydawania dzienników urzędowych wg nowych wymogów, jak też sporządzania aktów prawnych w formacie XML. Przedstawione zostaną również przykłady realizacyjne z zakresu „xml-izacji" aktów prawnych (jako best practices)...

    Prezentacja: pdf_ico.gif PDF / Flash


  3. Jak rozmawiać z informatykiem
    Marek Wierzbicki
    (12:15 -12:45; 30 min.)

    Zarówno informatykom, jak i ich klientom (wewnętrznym oraz zewnętrznym) wiadomo, że punkt styku między nimi to bardzo intensywny punkt zapalny. Obie strony oskarżają się o mówienie absolutnie niezrozumiałym dla siebie językiem oraz ignorowanie własnych potrzeb. Wykład przedstawia szkic szkolenia dla klientów IT (czyli dla zwykłych użytkowników komputerów, mających styczność z działem HelpDesku informatycznego), które ma ich nauczyć jak rozmawiać z informatykami. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, że wszystkie prośby czy zgłoszenia będą realizowane w miarę sprawnie, a nie odkładane na świętego nigdy.

    Pozornie taki wykład jest nie na miejscu na konferencji informatycznej dla kadry zarządzającej IT, ale tylko pozornie. Czy nie chcielibyście, aby stosunki między Waszym działem HelpDesk, a innymi pracownikami firmy poprawiły się?

    Program:
    • Dlaczego rozmawiamy różnymi językami, choć mówimy po polsku
    • Znaczenie całego komunikatu, czyli dlaczego warto czytać teksty napisane małymi literkami
    • Jak zwiększyć skuteczność przekazu między dwoma osobami mówiącymi różnymi językami polskimi
    • Jak szkolenie przełożyć na rzeczywiste relacja
    • Szkolenie poza wykładem będzie zawierać ćwiczenia ułatwiające zrozumienie przekazywanego programu

    Prezentacja: pdf_ico.gif PDF / Flash

  4. E-rankingi
    dr Michał Goliński
    (12:45 -13:15; 30 min.)

    Świat jest pełen e-rankingów. Są wśród nich mniej i bardziej wiarygodne. Jak się wśród nich odnaleźć i którym ufać? E- rankingi – chwała czy chała ?

    Aby analizować, zrozumieć i kształtować społeczeństwo informacyjne (SI) potrzebujemy ocen ilościowych. Jest to konieczne ale niełatwe. Świat jest pełen najrozmaitszych e-rankingów, e-indeksów i e-porównań oceniających rozwój poszczególnych państw na świetlanej drodze do społeczeństwa informacyjnego. Niektóre z nich stały się obiektem zainteresowania szerszego audytorium – budząc czasami gorące emocje (tegoroczna edycja NRI Światowego Forum Ekonomicznego i reakcje PIIiT, UKE i prasy).

    Program:
    • skąd wzięły się te badania?
    • jak się je robi?
    • czemu (i komu) służą?
    • które z nich są wartościowe a które wprost przeciwnie?
    • jakie napotykamy trudności ilościowego opisu SI?
    • jak wygląda Polska „na tle"?
    • i co o tym wszystkim myśleć?

    Dla kogo jest ta sesja:
    • dla zainteresowanych problematyką społeczeństwa informacyjnego i metodami pomiaru tego zjawiska,
    • dla oburzonych/zdziwionych oceną Polski w niektórych rankingach,
    • dla poszukujących bardziej wiarygodnych badań,
    • dla tych, którzy już byli na basenie.

    Prezentacja: pdf_ico.gif PDF

Opiekun sesji ze strony PTI:

jaroslaw_deminet.jpg

 Jarosław Deminet



down.jpg
DRUKUJ artykuł Powiadom znajomego...   wykop gwar facebook google delicious dig  up
 
Mapa serwisu
Polityka prywatności
 Copyright © PTI 2009-2019  ::  biuro konferencji: mragowo2009@jesienne-spotkania-pti.org.pl 
 Webmaster :: Coded by T.S. :: Designed by A.P.  
Odwiedzono nas: 370621 razy.